Amnesty groep
Eindhoven

Beste Amnesty-leden en Amnesty-sympathisanten,

Bijgaand een nieuwe brief in het kader van een actie van Amnesty, vergezeld van een toelichting. Door het versturen van onze actiebrieven/-mails nemen jullie deel aan de inspanningen van Amnesty om bijvoorbeeld de vrijlating van gewetensgevangenen te bewerkstelligen of te weten te komen wat er gebeurd is met ‘verdwenen’ mensen.

Amnesty neemt het deze keer op voor een groep vrouwen in Turkije die bekend zijn komen te staan als de Zaterdagmoeders. Ze zijn te vergelijken met de overbekende ‘Dwaze Moeders’ van de Plaza de Mayo in Buenos Aires en met de ‘Dames in het Wit’ in Cuba. De Zaterdagmoeders komen, met enige tijd onderbreking, als sinds vele jaren samen op een plein in Istanbul om aandacht te vragen voor hun tijdens de dictatuur in de jaren 80 en 90 ‘verdwenen’ dierbaren. Dat gebeurde dan wel nog voor het bewind van sterke man Erdogan. Maar die sterke man heeft sowieso weinig op met mensen die demonstreren, en dus wordt de vrouwen om wie het hier gaat het demonstreren zeer moeilijk tot onmogelijk gemaakt. Zie ook de bijgevoegde toelichting. Amnesty vraagt om het respecteren van het demonstratierecht van de vrouwen. De brief krijgen jullie zoals meestal in een vorm om naar de autoriteiten in het betreffende land te sturen, en een versie bestemd voor de diplomatieke vertegenwoordiging van dat land in Nederland.

Veel succes met het verzenden/mailen van jullie brieven!

Met vriendelijke groet, Amnesty International Eindhoven

Turkije 2024 - 01 - Zaterdagmoeders