Amnesty groep in Eindhoven

Wandel/speurtocht 2021

Wandelspeurtocht door het centrum van Eindhoven, voor het goede doel.

Houd je van wandelen, vind je het fijn om je in te zetten voor je medemens, een beetje speuren en onderweg mooie plekken van Eindhoven ontdekken? Dan is deze wandeltocht echt iets voor jou!

De wandelspeurtocht is ruim 4 km. Lang, door het centrum van Eindhoven en kan worden gewandeld in een klein uurtje. De wandelaar moet op zoek naar 10 posters, op deze posters staan vragen en de goede antwoorden leiden tot een oplossing. Onder de juiste oplossingen wordt een leuke prijs verloot. Alle details rondom de wandeling staan in de handleiding (link toe te voegen) vermeld.

De wandelspeurtocht is onderdeel van de Amnesty 2021 campagne op Polen voor de drie lhbti-activisten Elzbieta, Anna en Joanna. In Polen staat het recht op vrije meningsuiting en op vreedzame demonstraties onder druk. Met nieuwe wetten is de onafhankelijke rechtspraak aangetast. Leden van de lhbti-gemeenschap worden weggezet als een bedreiging voor het traditionele gezin. En ook de rechten van vrouwen, zoals het recht op abortus, worden ingeperkt. De regering duldt geen tegenspraak en probeert met verzonnen aanklachten critici achter de tralies te krijgen.

Volgens de Corona-regels verstrekken wij een route digitaal en die kan iedereen individueel wandelen.

Wij van Amnesty Eindhoven kijken met plezier uit naar je deelname! De route is beschikbaar vanaf 3 mei tot eind mei.

Vragen Amnesty wandeling Polen campagne

1. Elzbieta wordt aangeklaagd voor "beledigen van religieuze overtuigingen" omdat ze de poster liet zien van de maagd Maria met een regenboogkroon op de achtergrond. Het symbool van de LGBTIQ-gemeenschap. Wat is de straf die de Poolse aanklager eist voor deze aanklacht?

2. Polen heeft een van de meest strenge wetgevingen van Europa met betrekking tot de abortuswet. Het Constitutionele Hof in Warschau sprak zich i januari uit voor verdere beperking van het recht op abortus. In welke situatie mag abortus in Polen niet volgens het Constitutionele Hof?

3. De actiegroep Straijk Kobiet (Vrouwenstaking) organiseert wekelijks pro-abortusdemonstraties. De leider van deze actiegroep kan mogelijk 8 jaar in de cel belanden voor verschillende aanklachten. Hoe heet deze leider?

4. De Poolse rechtsstaat staat al jaren onder zware druk van regeringspartij PiS. De PiS probeert de rechterlijke macht volledig onder haar controle te krijgen. De voormalig voorzitter van het Poolse hooggerechtshof, Malgorzata Gersdorf, bleef zich onverzettelijk inzetten voor de onafhankelijke rechtspraak, ondanks intimidaties. Welke Nederlandse mensenrechtenprijs is onlangs aan haar toegekend?

5. Op de Algemene Begraafplaats Woensel in Eindhoven liggen 14 Poolse Oorlogsgraven uit de tweede wereldoorlog. Deze Poolse soldaten vochten voor onze bevrijding (vanuit Engeland) en zijn bij Eindhoven gesneuveld. Op welke wijze waren deze Poolse soldaten bij de oorlog betrokken?

6. Op zondagmiddag 8 november 2020 hebben ongeveer 150 Polen die in Nederland wonen en werken op het Stadshuisplein in Eindhoven gedemonstreerd, maar waar werd voor gedemonstreerd?

7. Wat was het hoofdthema van de herverkiezingscampagne van president Duda?

8. In juli weigerde de Europese Unie financiële steun aan zes Poolse steden die zich tot ‘LHBTI-vrije zones’ hebben uitgeroepen. Hoe gaat de Poolse regering hiermee om?

9. De eerste vrouw die een Nobelprijs in ontvangst mocht nemen was Pools. Wat is haar naam?

10. De Poolse Grondwet was de eerste geschreven Grondwet van Europa. De hervormingsgezinde parlementsleden keurden de grondwet goed, gevormd naar de idealen van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring. Het ondertekenen van de grondwet betekende de invoering van een constitutionele monarchie, de scheiding van machten, volkssoevereiniteit en vrijheid van godsdienst (hoewel het verboden bleef van het katholieke geloof af te stappen). In welk jaar werd de grondwet van kracht?

11. Lex en Edo Hornemann waren Eindhovenaren van Joodse afkomst. Ze werden door de Nazi’s vermoord in Hamburg in 1944. In welk Nazi-concentratiekamp op Pools grondgebied hebben ze korte tijd verbleven?

Verzamel de letters van de antwoorden en verstuur de oplossing /het woord naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. dan maak je kans op een mooie prijs. BEDANKT!

Wandelroute Amnesty Campagne Polen https://goo.gl/maps/LyVEhRZSAkffX47d7